vtamin2u

vtamin2u

Pages

Wisdom Team

Powered by 123ContactForm | 

Sunday, 26 July 2015

Kek Belang Ala Mamamanis

      Selamat Hari Raya Aidilfitri maaf zahir dan batin kepada semua rakan-rakan alam maya mamamanis. Semoga diberikan keizinan untuk kita bersama-sama menikmati bulan Ramadhan dan Syawal pada tahun hadapan.  Banyak jemputan rumah terbuka tahun ni utk family mamamanis.. Syukur Alhamdulillah.  Tak lupa juga adik-beradik mamamanis yang turut membuat rumah terbuka pada hari Sabtu sekitar 9 Syawal yang lepas.  Dah nama pun ahkak kan haruslah bawak buah tangan kan..muahahaha.  Bagi mommies yang ada sedikit kelapangan dan nak resipi yang hebat dan kebabom jom lihat menu raya mamamanis kali ni.


Kek Belang Ala Mamamanis

Bahan-bahan A (Pakai Hand Mixer)

1 cawan margerin brand Planta  atau  1 buku margerin brand buttercup

2 cawan tepung naik sendiri brand MFM

Bahan-bahan B (Pakai Blender)

5 biji telur (mamamanis ambil gred B)

1 cawan Gula Pasir 

1 sudu teh esen Vanilla 

Bahan-Bahan C

Sedikit pewarna merah ros

Sedikit pewarna hijau


Cara-Caranya

1. Panaskan oven pada suhu 160 darjah Celsius selama 5 minit.

2. Ambil bahan A dan putar sehingga kembang menggunakan hand mixer.

3. Ambil bahan B dan blend ke dalam blender sehingga sebati.

4. Setelah bahan A dengan Bahan B sebati masukkan bahan B kedalam bekas A sedikit demi sedikit dan putar sehingga kembang menggunakan hand mixer.

5. Setelah sebati asingkan adunan kedalam 3 bekas berasingan dan masukkan sedikit pewarna hijau dan ros.

resipi kek belang
Asingkan adunan kepada 3 bekas yang berasingan

6. Masukkan adunan berselang-seli ke dalam loyang yang telah dilengserkan dengan planta dan tepung untuk mengelakkan adunan melekat setelah masak.

Resipi Kek Belang
Adunan diselang-selikan seperti belang pelangi

7. Bakar pada suhu 160 darjah Celsius selama 45 minit.

Resipi Kek Belang
Adunan dibakar kedalam Oven dengan suhu 160 darjah Celsius  
Resipi Kek Belang
Kek dah siap dimasak.. cer komen sket brp bintang nak kasi..hehee

Resipi Kek Belang
Kek dah siap untuk dibawa ke rumah adik ipor
8. Tempoh mengadun dalam lingkungan 20 minit ke 30 minit sahaja.  Tempoh memasak dianggarkan 45 minit.  

Kalau dah nama perempuan haruslah merajinkan jari jemari untuk memasak ye.. kek memang sedap, simple anak-anak pun suka.. Boleh dimasak pada bila-bila masa so hari ni, mamamanis bagi orang pejabat pulak rasa Kek Belang Ala Mamamanis..

Salam Aidilfitri dari Mamamanis sekeluarga.. muax

Resipi Kek Belang
Extra colour untuk jamuan hari raya di pejabat


Tuesday, 23 June 2015

Solusi Masalah Penyusuan Susu Ibu



Setiap wanita yang berkahwin memasang impian untuk mendapatkan zuriat.  Para ibu akan berusaha untuk mencari ilmu berkaitan alam rumah tangga serta pengurusan keluarga.  Tidak hairanlah ibu-ibu sekarang mementingkan penyusuan ibu kerana mendapat galakkan awal dari hospital dan keluarga lagi.  Persiapan mental dan fizikal perlu ada bagi menyambut kelahiran bayi.  Sesudah kelahiran bayi, ibu-ibu dimomokan pula apabila anak mereka tidak mahu menyusu.  Mengapa ia berlaku?

Ilmu sudah ada tetapi ianya hanya dari segi bacaan sahaja tetapi selepas kelahiran bayi ibu-ibu perlu melakukan praktikal dari apa yang mereka baca.  Sekiranya anak mereka tidak mahu menyusu para ibu mula merasa stress termasuk tidak dapat galakkan dari keluarga.

Disini mamamanis akan kongsikan masalah yang dihadapi oleh para ibu termasuk mamamanis sendiri semasa kelahiran anak pertama pada 5 tahun dahulu

1) Putting leper atau tenggelam

Jom Lakukan PINCH TEST bagi memeriksa keadaan puting payudara kita samada normal, leper atau tenggelam

Cara : Dengan menggunakan ibu jari dan jari telunjuk, picit dengan lembut kawasan aerola pada jarak diameter 1 inci daripada puting

Keputusan:

>> Puting yang normal akan tertonjol apabila aerola menerima tekanan.
>> puting leper tidak tertonjol keluar
>> puting tenggelam pula akan tertarik ke dalam.

Kaedah penyelesaian :

>>  Urutan

Kaedah ini boleh mengatasi masalah puting terbenam secara perlahan-lahan tanpa bantuan sebarang alat. Sebaiknya dilakukan sejurus anda perasan yang anda mempunyai puting leper atau terbenam. Anda perlu memberi rangsangan kepada puting dengan menarik-narik puting ketika mandi.

>>Niplette


Pam khas dengan sedutan lembut dapat menarik keluar puting ke dalam cawan kecil alat ini. Sebaikknya digunakan selepas kelahiran bayi supaya niplette tidak dipenuhi susu ibu.

>>Breast Shell




Alat ini perlu dipakai di dalam coli seawal trimester ke-3 kehamilan. Kali pertama memakai hanya selama 1 jam. Sekiranya sudah selesa, boleh tambahkan masa penggunaannya sehingga 8 jam sehari.  Tetapi ibu tidak perlu memakainya ketika hendak tidur di waktu malam. Sekiranya ibu telahpun melahirkan bayi, alat ini boleh dipakai 30 minit sebelum menyusukan bayi. Tekanan cawan payudara ini dapat membentuk puting.

>> Pam Payudara




2 dalam 1. Boleh digunakan untuk menimbulkan puting dan juga mengepam susu untuk stok bayi ibu nanti.

>>Nipple Shield



Sekiranya semua cara di atas tidak berhasil, maka ini merupakan langkah terakhir yang dapat membantu supaya bayi dapat melekap seterusnya menyusu badan. Nipple shield ini merupakan silikon lembut yang dilekapkan di atas areola dan bertindak sebagai puting bagi menggantikan puting yang tenggelam atau leper itu. Tetapi apabila bayi telah dapat melekap, ibu sebaiknya menarik perlahan-lahan nipple shield tersebut agar bayi dapat menyusu tanpa bantuan nipple shield.

2. Bengkak Payudara

Punca:
-Bayi tidak menyusu dengan kerap.
-Bayi diberi susu formula
-Bayi menghisap dari puting sahaja.

Penyelesaian:
>> Teknik penyusuan bayi dengan betul.  Lekapan mulut bayi pada sekitar areola bukan hanya pada putting ibu sahaja bagi memudahkan proses pengeluaran susu ibu.
>>Tuam payudara dengan tuala panas bagi mengurangkan sakit dan bengkak susu.
>>Perah payudara perlahan-lahan untuk melembutkannya.
>>Susuilah bayi anda dengan kerap selang 2 jam sekali dan sekiranya bayi tidak menyusu, para ibu hendaklah pump susu tersebut.

3. Puting luka.

Bayi hisap dari puting sahaja. 

Penyelesaian:

>>Pastian anak menghisap dari areola.

- Beri bayi menghisap dari payudara yang tidak sakit dahulu, kemudian setelah pengaliran susu mengalir dengan baik, barulah tukar ke payudara yang sakit pula.

-Selepas menyusu, masukkan hujung jari anda ke dalam penjuru mulut anak,dan keluarkan puting dengan perlahan-lahan.

-Sapukan puting yang sakit dengan sedikit susu anda.

-Elakkan penggunaan sabun dan losyen pada puting yang luka.


Monday, 15 June 2015

5 Tips Mudah Ajar Anak-Anak Berpuasa

Lagi 2 hari kita akan masuk ke bulan Ramadhan yang penuh Barakah.  Semangat nak berpuasa berkobar-kobar dalam diri kerana ia mungkin Ramadhan yang terakhir bagi kita.    Tak kurang juga gelagat anak mamamanis, Imran yang hari-hari  tanya bila masuk bulan puasa.  Alhamdulillah tahun ni, Imran dah masuk 5 tahun dan mamamanis akan ajar berpuasa pulak.


coretanmamamanis.blogspot.com

Jom kita lihat 5 Tips mudah utuk ajar anak-anak kita berpuasa.

1) Pahala atau hadiah yang Allah akan beri.  Imran kata kalau kita jadi anak yang baik Allah akan bagi macam-macam hadiah.  Jadi mamamanis suka selitkan amalan berpuasa bulan Ramadhan, jika kita puasa Allah akan hadiahkan macam-macam hadiah yang mama dengan papa tak boleh beli untuknya.

2) Ikut kemampuan mereka.  Jika anak-anak kita hanya mampu berpuasa setengah hari, berikan mereka berbuka kerana kita mahu mereka rasa seronok berpuasa, tak kisahlah kalau mereka nak sambung puasa selepas minum air pada waktu tengah hari..hehe. Keesokkan harinya kita minta mereka berpuasa lagi sehingga 30 Ramadhan.

3) Masakkan makanan kegemaran anak-anak ketika berbuka atau bersahur.  Ini sebagai penggalak kepada anak-anak bahawa ibu bapa menyokong penuh mereka untuk berpuasa.  Kalau mereka request untuk makan di luar, set kan satu masa untuk berbuka bersama keluarga di luar.  Tak salah kalau sehari dalam sebulan kita makan kat luar kan J

4) Reward anak-anak kita hadiahkan sesuatu yang mereka suka bila Hari Raya atau kita berikan mereka duit raya sebagai hadiah. Ini bukan rasuah, tetapi sebagai penggalak sejak mamamanis kecik lagi, ayah akan berikan kami duit raya kalau kami tolong cat rumah, kemas rumah dan puasa penuh sebulan masa kecik-kecik dulu.  Duit adalah sebagai insentif sekiranya kita dapat melaksanakan tugas kita. 


5) Banyakkan bercerita tentang kelebihan puasa di bulan Ramadhan sekiranya berpeluang bawa anak-anak untuk pergi ke Masjid bagi Solat Terawih.  Kalau anak-anak tengok cerita Upin ipin pun ada part Ramadhan jadi ia sebagai penggalak bagi mereka untuk berpuasa.

coretanmamamanis.blogspot.com



Thursday, 11 June 2015

Cantik Cara Segera, Berbaloikah Merisikokan Kulit?




coretanmamamanis.blogspot.com


Rata-rata wanita inginkan kelihatan cantik dan menarik lebih lagi sekiranya ketika ingin mencari jodoh sebab takut dicop ANDARTU.  Dengan lambakan produk kecantikan dipasaran serta pelbagai supplement bagai cendawan tumbuh selepas hujan membuatkan kita lebih berhati-hati dalam pemilihan produk tersebut kerana produk sekarang dikhuatiri mengandungi merkuri dan boleh merosakkan kulit .  Jadi kita ambil jalan ringkas dengan touch up muka kita dengan mekap 3 inci.. ouch!

Masalah kulit seperti masalah jerawat yang teruk boleh membuatkan kita berasa rendah diri dan sukar untuk bergaul dengan orang lain dan ini akan menyebabkan kita berada dalam keadaan stress dan kemurungan.

Mamamanis akan kongsikan sedikit video bagaimana Farizan yang mengalami masalah jerawat yang serius dalam tempoh 7 tahun dan menghabiskan banyak wang untuk membuat facial serta mengeluarkan banyak wang untuk membeli produk kecantikan bagi mengurangkan jerawatnya.  Setelah  Farizan menggunakan Set Kecantikan Shaklee dalam tempoh 3 hingga 4 bulan jerawat beliau mula berkurangan dan hanya tinggal parut lama.   Seterusnya beliau menggunakan Vitamin E Complex bagi memudarkan parut lama dan ini telah memberikan kesan yang baik pada kulitnya selepas 6 bulan.  Kini Farizan kelihatan cantik dan lebih berkeyakinan untuk tampil dikhalayak umum.  Yang paling penting ia adalah KECANTIKAN ASLI tanpa sebarang mekap hasil penggunaan Set Kecantikan Shaklee.
Apa yang ada dalam Set Kecantikan Shaklee?

Vitamin C Sustained Released  (RM 98.05/6 BULAN) : 

- Vitamin c meransang pembentukan kolagen.  Ia merupakan sebatian asas tisu, otot, gusi  rangka, tulang rawan.  Ia melambatkan proses penuaan kulit.
- Menguatkan imun badan.  Ia membina sel darah merah dalam tubuh untuk penyerapan zat besi yang lebih baik.
- Membantu meningkatkan kesan pemulihan dengan membantu dalam menghasilkan kulit baru, alergi dan memudarkan parut.

Vitamin B Complex (RM 56.98/4 BULAN) : 

- Ia membantu melembabkan kulit bagi kulit yang kering.
- Ia juga dapat mengurangkan stress yang boleh mengakibatkan pengeluaran jerawat pada kulit.
- mencegah pigmentasi pada kulit.

Vitamin E Complex (RM 157.94/4 BULAN) : 
- Antioksidan kuat yang tidak boleh dihasilkan secara semulajadi oleh badan
- Bertindak meneutralkan radikal bebas yang merosakkan kulit
- Mengurangkan parut jerawat atau parut luka.
- Mengelakkan pertumbuhan abnormal sel.

GLA Complex (RM 96.73/2 BULAN) : 
- Mengawal dan mengatur kitaran haid
- melegakan PMS
- Menjadikan kulit lebih sihat dan berseri-seri
- Mengawal kolestrol
- Melambatkan penuaan kulit

Collagen Shaklee (RM 315.88/15sachet) 
- Collagen Shaklee berbeza dengan collagen yang berada dipasaran kerana ia dibuat khas dari sisik ikan merah kerana ia bebas dari pencemaran dan mampu menahan tekanan dalam dasar laut yang tinggi. 
- Ia juga turut mengandungi Glokosamina sebagai pelincir sendir dan mata.
- Lactobacillus acidepilus untuk meningkatkan serapan collagen
- Ekstrak biji Camellia Japonica yang menghidrat dan membekal nutrisi kepada sel
- Ekstrak Pfaffia sangat penting dalam pertumbuhan rambut yang sihat, penghasilan hormon, dan kekuatan dalaman (sexual)

Produk Nutriwhite. 
- Pencuci muka – membersihkan kulit serta membuang sel kulit mati, meratakan warna kulit, melembabkan kulit dan menjadikan kulit lebih sihat tanpa merosakkan struktur kulit.


Testimoni Set Kecantikan 

Jom kita lihat kesan selepas menggunakan Set Kecantikan Shaklee :-


coretanmamamanis.blogspot.com
Testimoni 1

coretanmamamanis.blogspot.com
Testimoni 2

coretanmamamanis.blogspot.com
Testimoni 3
Kalau uolzz lihat gambar disebelah kanan, mamamanis juga adalah pengguna tegar Set Kecantikan Shaklee boleh lihat kesan dari tahun 2012 sebelum penggunaan Set Kecantikan Shaklee, kepada tahun 2014 selepas penggunaan Set Kecantikan Shaklee.  Ternyata Set Kecantikan Shaklee tak pernah mengecewakan penggunanya :)

Sesuai sangat dengan Promosi Bulan Jun 2015 Vitamin C Sustained Released dengan Vitamin E Complex untuk menjadikan kulit uolzz cerah, bersih yang paling penting Selamat dan Halal lagi.  Tunggu apa lagi Jom PM mamamanis sekarang :)

Hazimah 889840
0133806940

Monday, 1 June 2015

Bahayakah kawan imaginasi anak anda?

Pernah tak kita ternampak anak kita lebih kurang usia 2 tahun bercakap sendirian atau main sendirian? Bahaya tak imaginary friends ini? Mamamanis pernah suap Anis makan, sambil tu anis ambil nasi dalam pinggan mamamanis and try utk suap “sesuatu” betul-betul dekat sebelah mamamanis. Dia kata ”nak.. mamam?” Oh my! Nasib baik nasi tu x susut kalau x pengsan la mamamanis..huhu

Mengapa anak kita ada imaginary friends? Bahaya x imaginary friends dikalangan kanak-kanak?

Pertama sekali yang kita perlu lihat adalah dari segi kekerapan anak kita bermain dengan seseorang yang kita x nampak, mungkin sekali sekala, atau setiap kali bermain.  Kerana anak-anak mempunyai daya pemikiran yang kreatif, mereka akan meniru perlakuan kita seharian.  Misalnya menguruskan bayi, memberi makan kepada anak patung mereka atau berlagak seperti seorang Superhero!

Kajian dari Profesor Madya Dr Alvin Ng Lai Oon, Pakar Psikologi Klinikal mengatakan kanak-kanak kecil kadang-kalanya gemar bercakap sendirian sewaktu bermain trak dan kereta api atau bermain dengan anak patung mereka, yang setiap satu diberi nama seperti manusia. Ada kalanya si manja berbual atau bermain dengan seseorang yang tidak dilihat. Kawan imaginasi atau khayalan anak anda mungkin seorang kanak-kanak lain yang sebaya dengannya, seorang watak ajaib atau fantasi, atau mungkin juga seekor binatang.

Seseorang kawan khayalan boleh berubah mengikut peredaran masa, apabila si manja melalui fasa tertentu dalam hidupnya. Bagi sesetengah kanak-kanak, ‘kawannya’ mungkin datang sesekali atau muncul selang beberapa hari, manakala bagi yang lain ‘kawan’ itu adalah teman sepanjang masa. Anak-anak akan melayan ‘kawannya’ seperti melayan kawan sebenar, kawan yang dilihatnya setiap hari dan boleh bermain bersama. Jadi, jangan terperanjat jika si manja memberitahu anda bahawa anda mungkin terpijak ‘kawannya’, atau anda duduk di tempatnya, atau meminta anda menyediakan tempat untuk ‘kawannya’ di meja makan apabila tiba waktu makan.

Salah satu punca anak-anak mempunyai imaginary friends atau kawan khayalan adalah disebabkan kesunyian.  Ibu bapa yang terlalu sibuk bekerja menghabiskan masa di pejabat dan mengabaikan anak mereka terutama anak tunggal atau mempunyai jarak terlalu jauh antara adik beradik.  Mereka ini tidak dapat meluahkan rasa seronok, rasa sedih dan ini menjadikan mereka create rakan mereka sendiri.  Sekiranya keadaan ini berlarutan ia akan mengakibatkan gangguan emosi dan mental kepada kanak-kanak tersebut.  Apabila mereka memperkenalkan rakan mereka kepada ibu dan bapa mereka dimarahi kerana rakan tersebut tidak boleh dilihat.



Apa yang perlu dilakukan oleh ibu bapa bagi anak-anak yang mempunyai imaginary friends

1) Melatih Komunikasi dan Interaksi

Semua kanak-kanak dalam lingkungan 3 hingga 6 tahun mempunyai rakan imaginasi tetapi ianya bersifat sementara kerana ia mendidik anak-anak kita interaksi dua arah serta mengawal emosi.  Tidak hairan kalau kita lihat anak-anak bermain dengan anak patung mereka dan bersembang sendirian.  Ternyata anak anda adalah seorang yang kreatif!

2)  Bermain bersama anak-anak

Anak-anak bermain sendirian dengan anak patung mungkin biasa bagi ibu bapa tetapi sekiranya anak-anak tidak mengendahkan ibu bapa atau menyahut sekiranya dipanggil ia adalah menjadi sesuatu yang luar biasa.  Biasakan diri kita bermain dengan anak-anak dan membawa mereka keluar untuk bermain di taman bagi membolehkan mereka berkomunikasi atau bergaul dengan rakan-rakan yang lain.

3) Menjadi pendengar yang setia

Sekiranya anak-anak memberitahu tentang rakan imaginasi mereka sebagai ibu bapa jangan terus memarahi anak-anak.  Cuba dengar terlebih dahulu apa yang mereka cuba sampaikan.  Walaupun kita rasa agak seram sejuk tetapi kita perlu dekat dengan anak kita supaya mereka rasa disayangi dan dihargai.

kawan imaginasi




Wednesday, 17 December 2014

Kenapa Vitamin C Shaklee Adalah Vitamin Yang Terbaik


Kenapa saya kata kan Vitamin C Shaklee adalah yang terbaik?


- Merupakan Vitamin C semulajadi dan bukan vitamin sintetik
- Tidak mengandungi Silica Gel
Ditambah dengan Bioflavonoids
- Mendapat kelulusan KKM dan disahkan halal oleh JAKIM
- ‘Sustained Released’ iaitu pelepasan perlahan-lahan setiap 100mg setiap 1 jam ke seluruh badan.
 Harga yang berpatutan RM 92.50/180 biji untuk 6 bulan. Hanya RM 0.50 sebiji

Jom kita lihat kenapa Vitamin C Shaklee ini adalah vitamin C semulajadi.

Ekstrak Asid Ascorbik yang dihasilkan daripada buah oren itu sendiri. Seperti dalam Wikipedia.  Vitamin C atau asid askorbik (asid L-askorbik atau L-askorbat) merupakan sejenis zat nutrien terpenting yang diperlukan oleh manusia dan beberapa spesies haiwan tertentu, dan juga merupakan salah satu dari jenis-jenis vitamin utama. Dalam keperluan organisme hidup, askorbat adalah sejenis bahan bersifat anti-pengoksidaan, kerana dilihat mampu menjaga badan manusia melawan tekanan oksidatif. 

Ia juga bertindak  sekurang-kurangnya lapan tindak balas enzim, termasuk tindak balas sintesis beberapa jenis kolagen yang boleh menjadi penyebab simptom kegagalan penerimaan Vitamin C seperti penyakit kancing gigi.  Bagi haiwan, tindak balas ini adalah penting untuk menyembuhkan luka serta mengelakkan berlaku pendarahan pada kapilari dan pembuluh darah.

Perbezaan antara Vitamin C semulajadi dan Vitamin C sintetik

vitamin c shaklee
Perbezaan antara Vitamin C semulajadi dengan Vitamin C Sintetik


Vitamin C Shaklee juga tidak mengandungi silica gel.  Apa itu silica gel?

Silica gel ni yang selalu kita lihat dalam beg tangan baru, kasut baru dan vitamin sintetik. Bagi yang tak tahu apa itu silica gel atau tak tau benda tu sebenarnye adalah silica gel, ia paket kecik yang mengandungi biji2 halus. Jika dikoyakkan, pasti berterabur biji2 halus.

Silica gel berperanan untuk menyerap lembapan yang terdapat di udara yang mana sekiranya dibiarkan, kelembapan berterusan ini boleh menyebabkan pertumbuhan kulat yang akan merosakkan sesuatu barang tersebut. Dalam produk elektrik pula, lembapan berterusan dikhuatiri boleh menyebabkan ianya gagal berfungsi dan rosak.

Vitamin sintetik adalah vitamin tiruan yang dibuat melalui proses kimia di dalam makmal. Ia digunakan untuk menyerap lembapan dan mengelakkan vitamin cepat rosak.  Harga vitamin lebih murah dari vitamin semulajadi.  Vitamin tiruan ini adakalanya bertindak secara agresif dengan tubuh.

Vitamin C Shaklee ditambah dengan Bioflavonoids.  Apa pula bioflavonoids tu?

Dalam buku Five Basic by Dr Bruce Miller salah satu panduan memilih Vitamin C ialah:
Mengandungi "bioflavonoids" yang seimbang dengan Vitamin C. Setiap 500mg Vitamin C perlulah mengandungi 120mg "bioflavonoids".

Pandangan dari Dr. Gary Heiting pula berkenaan vitamin yang mengandungi Bioflavonoids.  Beliau adalah OD senior editor of AllAboutVision.com.  Kepakaran 25 tahun dalam bidang penjagaan mata, termasuk penggunaan kanta lekap dan sebagai konsultan dalam industri pembuatan cermin mata.

Bioflavonoids adalah keluarga besar bahan-bahan yang terdapat dalam kebanyakan makanan yang sama yang merupakan sumber terbaik vitamin C. Malah, penyelidik telah mengenal pasti lebih 8,000 struktur bioflavonoid yang berlaku secara semula jadi. Bioflavonoids (juga dipanggil flavonoid) adalah pigmen semula jadi yang memberikan buah-buahan dan sayur-sayuran warna mereka.

Vitamin adalah sebatian organik yang penting bagi pertumbuhan normal dan pemakanan dan diperlukan dalam diet kerana mereka tidak boleh disintesis oleh badan. Ia tidak membuktikan bahawa semua bioflavonoids adalah penting untuk kesihatan manusia. Kajian bioflavonoids tertentu, bagaimanapun, telah mendedahkan manfaat kesihatan. 

Bioflavonoid yang lain, mungkin berguna untuk pencegahan mudah lebam dan pendarahan yang tidak normal yang lain. Rutin terdapat dalam soba, lompat dan tumbuh-tumbuhan lain. Dan kajian terbaru menunjukkan apigenin - bioflavonoid yang ditemui dalam saderi, pasli, sos tomato dan makanan berasaskan tumbuhan lain - boleh mengurangkan risiko kanser ovari.

Bioflavonoids dan vitamin C muncul untuk bekerja bersama-sama di dalam badan. Penyelidik percaya faedah yang dikreditkan semata-mata untuk vitamin C pada masa lalu sebenarnya mungkin disebabkan oleh tindakan gabungan vitamin C dan bioflavonoids tertentu. Sebahagian daripada kesan gabungan termasuk:

1)       Mengurangkan risiko penyakit jantung
2)       Mengurangkan risiko kanser tertentu
3)       Sesetengah kesan anti-penuaan
4)       Perlindungan terhadap jangkitan
5)       Dinding untuk mengukuhkan saluran darah dan peredaran darah bertambah baik
6)       Menurun kolesterol dan fungsi hati bertambah baik

Hampir apa-apa makanan yang mengandungi vitamin C juga mengandungi bioflavonoids. Bilberry, tumbuhan berkait rapat dengan blueberry, adalah sumber bioflavonoids sering disebut-sebut sebagai baik untuk mata anda.   Antosianin boleh membantu mengurangkan risiko katarak membantu mengekalkan kesihatan kornea dan darah dalam pelbagai bahagian mata.

Para penyelidik juga sedang menyiasat lain faedah mata potensi antosianin, termasuk kemungkinan ini dan bioflavonoids lain boleh membantu mengurangkan penyakit mata, radang dan retinopati diabetik. Selain bilberries dan blueberry, baik sumber-sumber lain daripada antosianin termasuk buah Acai, ceri, plum, cranberry, raspberry, terung, anggur merah dan ungu. Seperti vitamin C, bioflavonoids adalah tanpa toksik dan larut air, walaupun pada dos yang tinggi.

Ia juga turut mendapat sijil pengesahan dari Kementerian Kesihatan Malaysia. 
MAL 07010987XC ialah nombor sijil KKM bagi Shaklee Sustained Release Vita-C 500mg. Dan pastinya nombor KKM ini unik untuk satu produk sahaja!

Dan semua Vitamin Shaklee disahkan Halal oleh JAKIM Malaysia.

Vitamin C Shaklee adalah Sustained Released.  Apa itu Sustained Released sebenarnya?

Sebiji Vitamin C Shaklee mengandungi 500mg vitamin C dan ianya dirembeskan secara perlahan-lahan dalam badan mengikut keperluan badan kita tadi. Ini sangat bagus kerana vitamin C bersifat larut air dan ianya mudah dihapuskan dalam keadaan tertentu contohnya jika kita stress, berhadapan dengan cuaca panas dan banyak lagi.  Ianya tidak disimpan didalam badan, pengambilan air yang banyak diperlukan untuk membawa keluar toksin yang tidak diperlukan oleh tubuh.

Sekiranya kita demam dan selsema, dinasihatkan anda mengambil dua biji vitamin C iaitu sebiji waktu pagi dan sebiji lagi waktu malam. Selain itu vitamin C itu digalakkan agar dipatah dua sebelum ditelan.   Ianya untuk memastikan vitamin C itu merembeskan kesemuanya vitamin C 500mg. Ini kerana semasa kita sakit badan kita memerlukan vitamin C pada kadar yang lebih tinggi dari biasa.

Vitamin C membantu meningkatkan tahap sistem pertahanan badan,kesihatan tulang, gusi, gigi serta juga struktur am badan,membantu memulihkan resdung dan bersin pada waktu pagi, membantu dalam proses pemulihan kudis dan luka,membina kalogen untuk kulit yang sihat,bertindak melindungi sel dlm serangan antioksidan, meningkatkan penyerapan zat besi daripada sumber bukan daging.
Harga Vitamin C Shaklee adalah RM 92.50/180 biji. Harga sangat berpatutan yang diberikan oleh Shaklee, jika kita lihat vitamin yang dihasilkan secara semulajad serta penambahan bioflavonoids akan menyebabkan vitamin semulajadi ini lebih mahal dari sepatutnya.  Hanya dengan RM 0.50 sebiji anda boleh jimat sehingga 6 bulan tanpa perlu membeli vitamin setiap bulan untuk kelihatan cantik dengan hanya sekali pembelian.  Sangat berbaloi lebih murah dari harga sebungkus nasi lemak J

Kini terpulang pada anda untuk memilih vitamin yang sesuai untuk diri anda.  Bagi saya kesihatan yang baik tidak boleh dibayar dengan wang ringgit.  Dengan faktor pemakanan pada masa kini menyumbang pelbagai penyakit. Anda mampu mengubahnya !

Tempahan Shaklee





Wednesday, 3 December 2014

Hidup Bertuhankan Tuhan atau Tuan


Wow maybe pada tajuk dah buat kita tertanya-tanya adakah hidup kita selama ini bertuhankan Tuan/majikan kita atau pun Tuhan. Bagi orang Islam mesti akan kata, of course la kita bertuhankan Allah kenapa perlu majikan?  Maybe pada dasar kita akan kata, kita bertuhankan Allah sebab kita melakukan solat, berpuasa dan sebagainya tetapi adakah kita melakukan solat tersebut dengan bersungguh-sungguh ataupun biasa-biasa sahaja.

Saya simpan catatan saya untuk beberapa hari kerana saya juga dulu bertuhankan majikan tanpa saya sedari.  Saya lebih takutkan majikan daripada Allah sendiri..Allahuakhbar.. Ya saya lebih takut untuk lewat sampai ke pejabat kerana takut majikan saya akan marah.  Tetapi saya tidak rasa takut untuk lewat berjumpa Allah dalam solat seperti lewat dalam menunaikan solat.  Kita lebih menjaga markah kita supaya kita masih mahu menerima kenaikan gaji.. tahukah kita bahawa rezeki yang kita perolehi adalah dari Allah sendiri.  Sedangkan rezeki majikan kita juga turut dipegang oleh Allah termasuk hatinya. 


Siapa lebih berkuasa sekarang? Tuhan atau Tuan? renungkan rakan-rakan


Ya Allah betapa pilunya hati saya kerana saya masih lebih memikirkan apa orang kata sekiranya saya mahu menunaikan solat dalam masa kerja.  Kerja itu lebih penting dari segala-galanya sehingga 5 minit pun kira rasa susah untuk tunaikan solat.  Tetapi Allah masih memberikan saya kesihatan yang baik, keluarga yang bahagia serta rezeki untuk kami sekeluarga. Kenapa saya masih bertuhankan Tuan berbanding Allah yang satu.  Saya mampu mendengar azan dikala waktu Asar, tetapi saya masih berat untuk melakukan solat.. Allahuahkbar..


Apa akan jadi sekiranya kita tidak mendengar laungan azan..

Apa akan jadi sekiranya tiada lagi hari esok untuk kita sujud kepadanya..

Sedih.. takut.. gusar


Hanya 5 minit minimum, hanya 5 kali sahaja sehari semalam dapat melepaskan kita dari siksa api neraka.  Luangkan masa kita untuk melakukan bersungguh-sungguh dalam Ibadah seperti tiada esok untuk kita melakukannya.  Ingatlah rakan, sekiranya kita mampu menghabiskan seluruh masa kita untuk mencari rezeki untuk keluarga, luangkan sedikit masa untuk mengucapkan rasa syukur kepada Allah pemberi rezeki kepada kita..mudah-mudahan rezeki kita diberkati oleh Allah .

Saya bukan orang alim, tp saya cuba untuk melakukan yang terbaik..

coretanmamamanis.blogspot.com

coretanmamamanis.blogspot.com
Kembali ke Pangkal Jalan