Hidup Bertuhankan Tuhan atau Tuan


Wow maybe pada tajuk dah buat kita tertanya-tanya adakah hidup kita selama ini bertuhankan Tuan/majikan kita atau pun Tuhan. Bagi orang Islam mesti akan kata, of course la kita bertuhankan Allah kenapa perlu majikan?  Maybe pada dasar kita akan kata, kita bertuhankan Allah sebab kita melakukan solat, berpuasa dan sebagainya tetapi adakah kita melakukan solat tersebut dengan bersungguh-sungguh ataupun biasa-biasa sahaja.

Saya simpan catatan saya untuk beberapa hari kerana saya juga dulu bertuhankan majikan tanpa saya sedari.  Saya lebih takutkan majikan daripada Allah sendiri..Allahuakhbar.. Ya saya lebih takut untuk lewat sampai ke pejabat kerana takut majikan saya akan marah.  Tetapi saya tidak rasa takut untuk lewat berjumpa Allah dalam solat seperti lewat dalam menunaikan solat.  Kita lebih menjaga markah kita supaya kita masih mahu menerima kenaikan gaji.. tahukah kita bahawa rezeki yang kita perolehi adalah dari Allah sendiri.  Sedangkan rezeki majikan kita juga turut dipegang oleh Allah termasuk hatinya. 


Siapa lebih berkuasa sekarang? Tuhan atau Tuan? renungkan rakan-rakan


Ya Allah betapa pilunya hati saya kerana saya masih lebih memikirkan apa orang kata sekiranya saya mahu menunaikan solat dalam masa kerja.  Kerja itu lebih penting dari segala-galanya sehingga 5 minit pun kira rasa susah untuk tunaikan solat.  Tetapi Allah masih memberikan saya kesihatan yang baik, keluarga yang bahagia serta rezeki untuk kami sekeluarga. Kenapa saya masih bertuhankan Tuan berbanding Allah yang satu.  Saya mampu mendengar azan dikala waktu Asar, tetapi saya masih berat untuk melakukan solat.. Allahuahkbar..


Apa akan jadi sekiranya kita tidak mendengar laungan azan..

Apa akan jadi sekiranya tiada lagi hari esok untuk kita sujud kepadanya..

Sedih.. takut.. gusar


Hanya 5 minit minimum, hanya 5 kali sahaja sehari semalam dapat melepaskan kita dari siksa api neraka.  Luangkan masa kita untuk melakukan bersungguh-sungguh dalam Ibadah seperti tiada esok untuk kita melakukannya.  Ingatlah rakan, sekiranya kita mampu menghabiskan seluruh masa kita untuk mencari rezeki untuk keluarga, luangkan sedikit masa untuk mengucapkan rasa syukur kepada Allah pemberi rezeki kepada kita..mudah-mudahan rezeki kita diberkati oleh Allah .

Saya bukan orang alim, tp saya cuba untuk melakukan yang terbaik..

coretanmamamanis.blogspot.com

coretanmamamanis.blogspot.com
Kembali ke Pangkal Jalan



Comments

  1. Best!..semoga ukhti dipermudahkn utk raih Redha Allah

    ReplyDelete
  2. terima kasih ummi khadijah semoga kita beroleh keberkatan dariNya

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kek Belang Ala Mamamanis

Bahayakah kawan imaginasi anak anda?

Solusi Masalah Penyusuan Susu Ibu