7 Manfaat Pengambilan Omega 3 dari Omega Guard Shaklee

1. Melindungi diri anda daripada pencemaran udara

Siapa yang tahu bahawa salah satu daripada manfaat minyak ikan termasuk melindungi hati anda daripada pencemaran udara? Menurut kajian Amerika 2012, 29 orang dewasa pertengahan umur yang mengambil tiga gram minyak ikan atau plasebo setiap hari selama empat minggu dan kemudian dibiarkan terdedah kepada udara yang tidak bersih selama dua jam. Para penyelidik mendapati bahawa mereka yang mengambil minyak ikan tidak mempunyai respon negatif dan selamat dari pencemaran udara.

Omega 3 tambahan asid lemak menawarkan perlindungan terhadap jantung dan lipid kesan buruk dikaitkan dengan pendedahan pencemaran udara, yang menjadikan mereka satu kemestian terutamanya jika anda tinggal di bandar.

2. Mengurangkan gejala-gejala osteoartritis

Menurut University of Bristol kajian, omega 3 minyak ikan boleh mengurangkan tanda-tanda dan gejala-gejala osteoartritis . Diet Omega 3 yang secara semulajadi membangunkan osteoartritis, mengurangkan penyakit sebanyak 50 peratus berbanding dengan mereka yang makan diet standard. Jika anda mempunyai sakit sendi, anda boleh mengurangkan proses radang pada separuh dengan mengambil minyak ikan setiap hari.

3. Mengurangkan tanda-tanda penuaan

Bukti yang menunjukkan bahawa telomere memendekkan (DNA pada akhir kromosom anda) boleh menghalang fungsi sel stem dan pertumbuhan semula sel menyebabkan penuaan yang tidak sihat. Satu kajian 2010 mendedahkan hubungan antara tahap darah minyak ikan dan kadar telomere memendekkan tempoh lima tahun.  Penyelidik dari University of California, San Francisco mengkaji lebih daripada 600 pesakit dan mendapati bahawa pengambilan omega 3 asid diperlukan pada pesakit terutama pesakit jantung koronari. Menambah ikan seperti ikan salmon untuk diet anda sekurang-kurangnya dua kali seminggu adalah cara yang baik untuk meningkatkan pengambilan omega 3 anda dan mengurangkan tanda-tanda penuaan .

4. Meningkatkan pembakaran lemak

Apabila Peter Howe dan rakan-rakannya di University of South Australia mengkaji kesan-kesan diet dan senaman pada badan , mereka mendapati makanan tambahan minyak ikan dan senaman dibuat dapat menggabungkan lemak dalam badan. Dalam kajian itu, orang dewasa mempunyai berat badan berlebihan dan obes dengan sindrom metabolic, dan berisiko besar mengalami penyakit jantung, mereka perlu mengambil omega 3 minyak ikan setiap hari dalam kombinasi dengan senaman aerobik sederhana tiga kali seminggu selama 12 minggu. Lemak badan, terutama lemak di bahagian abdomen , akan berkurangan dalam kumpulan minyak ikan.  Tetapi pembakaran lemak kurang melakukan pembakaran pada mereka yang menggunakan minyak ikan atau senaman sahaja.

5. Tingkatkan daya pemikiran dan ingatan

Para penyelidik telah mendapati unsur positif antara makanan tambahan minyak ikan dan fungsi kognitif dan juga perbezaan dalam struktur otak di antara pengguna dan bukan pengguna makanan tambahan minyak ikan. Diet yang kekurangan omega 3 asid lemak, boleh menyebabkan otak anda untuk umur lebih cepat dan kehilangan beberapa memori dan kebolehan berfikir. Tambah ke senarai suplemen harian anda untuk menjaga otak sihat melalui tahun.

6. Memelihara otot tanpa lemak

Menambahkan diet dengan minyak ikan boleh menghalang kehilangan otot yang biasanya berlaku pada pesakit kanser yang menjalani kemoterapi. Percubaan ini melibatkan 16 pesakit yang mengambil minyak ikan ( 2.2 gram asid eicosapentaenoic / hari ) dan 24 pesakit yang tidak. Pesakit yang tidak mengambil minyak ikan hilang purata 2.3 kilogram manakala pesakit yang menerima minyak ikan mengekalkan berat badan . Apa yang lebih menarik ialah 69 peratus daripada pesakit dalam kumpulan minyak ikan naik atau dikekalkan jisim otot.  Ingat, otot adalah metabolisme aktif dan membakar kalori walaupun semasa anda tidur. Menambah dalam minyak ikan membantu mengekalkan otot, walaupun ketika berdiet.

7. Meningkatkan kesihatan tulang

Setiap kepadatan tulang mengandungi kalsium , vitamin D dan magnesium. Omega 3 asid lemak DHA adalah penting untuk kesihatan tulang yang optimum. Penyelidik mengkaji kesan omega 6 DPA dan omega 3 DHA dalam pertumbuhan tulang belakang pada tikus. Keputusan menunjukkan bahawa tikus yang diberi makan omega 6 mempunyai kandungan mineral tulang yang paling rendah dan ketumpatan mineral tulang berbanding dengan tikus yang diberi makan omega 3.  Ini menunjukkan bahawa Omega 3 muncul sebagai juzuk penting dalam tulang pemodelan sihat dan mengekalkan kepadatan mineral tulang. Selain daripada makanan tambahan di atas, pastikan anda menambah dalam rutin latihan biasa kekuatan untuk mencegah osteoporosis.


Comments

Popular posts from this blog

Kek Belang Ala Mamamanis

Bahayakah kawan imaginasi anak anda?

Solusi Masalah Penyusuan Susu Ibu